Let op! Rijbanen Coolsingel noord naar zuid open. Fijne feestdagen gewenst!

Sluit

HET PROJECT.

De Coolsingel, de boulevard die Rotterdam verdient

De Coolsingel is dé boulevard van Rotterdam. Zowel stedebouwkundig als historisch is de straat beeldbepalend voor de binnenstad. De nieuwe inrichting geeft de Coolsingel zijn uitstraling en allure terug. En zelfs meer dan dat: de Coolsingel wordt weer de trots van alle Rotterdammers.

Het wordt een ruime, groene en fraai vormgegeven stadsboulevard met monumentale allure door de prachtige gebouwen, de bestrating en nieuwe ornamenten. De nieuwe Coolsingel verbindt het Hofplein met de Leuvehaven en koppelt de Meent aan de Witte de Withstraat, en sluit direct aan op de ambitie van de gemeente voor een Binnenstad als Citylounge. De Coolsingel wordt een levendige straat waar je kunt flaneren, feestvieren, winkelen, herdenken en waar je evenementen kunt bezoeken. Een boulevard waar je je altijd welkom voelt, of je nu te voet, op de fiets, met het openbaar vervoer of per auto komt. Het wordt weer de boulevard die Rotterdam verdient.

 

 

 

In het kort

Inrichting
De nieuwe Coolsingel heeft aan de Lijnbaanzijde een brede wandelpromenade met een natuurstenen in patroon gelegde bestrating. Daarnaast ligt het in beige asfalt uitgevoerde tweerichting fietspad. Er zijn natuurstenen ronde zitelementen, ornamentale straatlantaarns en pocketparkjes. De inrichting gaat van gevel tot gevel en van het Hofplein tot aan de Schilderstraat. Aan de kant van het Stadhuis zijn twee rijbanen voor autoverkeer. In het midden blijft de tram rijden. Langs de trambaan worden extra bomen geplaatst.

Verkeer
Fietsers en voetgangers krijgen ruim baan op de nieuwe Coolsingel met een brede wandelpromenade en een tweerichting fietspad aan de Lijnbaanzijde. Het autoverkeer is minder aanwezig en wordt gecentreerd aan de kant van het Stadhuis door een tweerichting rijbaan. Eén van Noord naar Zuid en één van Zuid naar Noord. Voor afslaand verkeer zijn extra rijstroken aangelegd. De tram en metro blijven ongewijzigd.

Groen
De nieuwe Coolsingel wordt een groene stadsboulevard. Er komen pocketparkjes, dat zijn verhoogde parkjes met beplanting en een natuurstenen rand waarop je kan zitten. Om de bomen komen grote ronde granieten zitelementen met planten. De bomen krijgen een optimale verzorging door toepassing van de nieuwste technologie op dit gebied. Er worden 77 nieuwe platanen langs de trambaan geplaatst. Uiteindelijk krijgt de nieuwe Coolsingel 38 bomen meer dan voorheen.

Kosten
De kosten voor de nieuwe Coolsingel zijn 58,1 miljoen euro.

Planning uitvoering
De werkzaamheden aan de Coolsingel beginnen 9 april 2018, vlak na de Marathon Rotterdam. Verwacht wordt dat de nieuwe Coolsingel maart 2021 opgeleverd wordt. De uitvoering is tot aan maart 2021 in twee fasen verdeeld. In beide fasen is autoverkeer alleen van Noord naar Zuid mogelijk. Het verkeer van Zuid naar Noord wordt omgeleid. Parkeergarages blijven toegankelijk, metro- en fietsverkeer blijft ongewijzigd. 
 

Nieuw
vs. oud.

De grootste vernieuwing is de publieksvriendelijke ‘esplanade’ voor voetgangers en fietsers. Dat betekent minder ruimte voor auto’s, maar méér voor de rest. Door veilige oversteekplaatsen wordt de Coolsingel een belangrijke verbindende schakel tussen de gebieden aan weerszijden van de straat. Dit maakt de nieuwe Coolsingel van een barrière tot een scharnierpunt én magneet voor bezoekers om de binnenstad verder te ontdekken.

De trambaan blijft in het midden liggen, maar aan weerszijden verandert er veel. Aan de kant van de lijnbaan (westzijde) komt een brede wandel- en fietspromenade. Aan de kant van het stadhuis (oostzijde) komen rijstroken voor auto’s: één rijstrook naar het noorden, één naar het zuiden.

Mobiliteit.

Aan de westzijde van de trambaan wordt een royaal twee-richtingen fietspad aangelegd met een breedte van ongeveer 4,5 meter. Het sluit aan op het Hofplein en wordt helemaal doorgetrokken tot het kruispunt bij de Schilderstraat/Witte de Withstraat. Granieten stoepbanden scheiden het fietspad van de esplanade.

Daarnaast onderzoekt de gemeente de mogelijkheden om langs de Coolsingel ondergrondse en/of inpandige collectieve fietsenstallingen te realiseren. Alles om bij te dragen aan een makkelijker en comfortabeler per fiets te bereiken binnenstad.

De nieuwe inrichting van de Coolsingel biedt ruimte aan de automobilist, maar minder dan nu. Voor beide richtingen is één rijbaan beschikbaar. Waar mogelijk en wenselijk wordt bij kruispunten een rijstrook voor afslaand verkeer toegevoegd, zoals bij het Hofplein en het Churchillplein. Dit om een soepele doorstroming te bevorderen.

Op de Aert van Nesstraat kan het autoverkeer in de nieuwe situatie alleen nog linksaf richting Hofplein of rechtdoor de Meent op. Vanaf de Coolsingel kan men nog steeds rechts afslaan naar de Meent. Daarnaast wordt een maximum adviessnelheid van 30 km/uur ingesteld. Naar schatting zullen er per etmaal 10.000 auto’s minder van de Coolsingel gebruikmaken, wat goed opgevangen kan worden met de huidige omliggende infrastructuur.

Door het autoverkeer te verplaatsen naar de kant van het stadhuis krijgen voetgangers meer ruimte. Aan de oostzijde ligt een ruim trottoir, aan de westzijde zorgt de esplanade voor een riante wandelpromenade. Vanuit deze zone kan de voetganger zonder de weg over te hoeven steken veilig bij de tramhaltes en in de metrostations komen.

Om de boulevard open en gebruiksvriendelijk te houden, worden er zo weinig mogelijk obstakels geplaatst in de openbare ruimte. Masten voor verlichting, bebording en bewegwijzering worden daarom zoveel mogelijk gecombineerd.

Duizenden reizigers van binnen en buiten de stad reizen dagelijks met trams door de binnenstad. De tram blijft daarom op de Coolsingel rijden, met dezelfde ligging. Functioneel verandert er dus vrijwel niets aan de trambaan. Het is een logisch onderdeel van het straatbeeld die zorgt voor levendigheid en betekenis geeft aan de Coolsingel als boulevard.

Op drukke plekken komt tussen de trambaan en het fietspad een hekwerk om ervoor te zorgen dat fietsers en wandelaars niet per ongeluk op de trambaan komen. De nachtbus stopt ook in de toekomst op de Coolsingel en natuurlijk blijven alle metrostations bereikbaar.

Bestrating.

{nested_title}

De wandelpromenade krijgt een lichte, warme bestrating in een bijzonder patroon.

De nieuwe Coolsingel wordt in grote delen bestraat met warme en lichte natuursteen, en ook elders komt het gebruik van natuursteen terug. Een kleur die past bij de kleur van de gevels van de monumentale gebouwen langs de Coolsingel, zoals het stadhuis, het voormalige Postkantoor, De Bijenkorf en ABN AMRO/Forum.

Het fietspad wordt geasfalteerd in een beige kleur die hierop aansluit, de weg in zwart. De combinatie van materialen, verschillende legverbanden en kleuren zorgen voor een sfeervol en monumentaal karakter.

Verlichting.

Unieke verlichting op de nieuwe Coolsingel.

Op de esplanade worden, speciaal voor de Coolsingel vormgegeven, iconische verlichtingsornamenten geplaatst. Deze unieke ornamenten leggen de link tussen oud en nieuw, zoals de lantaarns bij het stadhuis en de sierelementen in de historische gevels. De ornamenten worden al dan niet gecombineerd met sierbeplanting en zitgelegenheden.

Dit bijzondere lichtobject draagt niet alleen bij aan een goede verlichting op de Coolsingel, maar voegt ’s nachts sfeer toe. De lichtobjecten staan in een vast ritme langs de fietspaden en ook de toegangen tot de metrostations worden vormgegeven in dezelfde stijl.

{nested_title}

Groenplan.

{nested_title}

De nieuwe Coolsingel wordt een groene stadsboulevard.

Belangrijke sfeermakers van de Coolsingel zijn de indrukwekkende platanen die aan beide zijden van de weg staan. Zo’n 39 bomen maken plaats voor onder meer de aanleg van de rijbaan voor auto’s, maar daar staat tegenover dat er langs de trambaan 77 nieuwe platanen worden aangeplant. De bestaande monumentale en nieuwe bomen dragen samen bij aan het groene karakter van de boulevard.

Ook worden er op herkenbare plekken ‘pocketparks’ aangelegd, waar mogelijk met zitgelegenheid. Kleine parkjes met verrassende, nieuwe mogelijkheden. De pocketparks komen onder meer voor het Postkantoor en bij ABN AMRO/Forum.

Kunst.

De nieuwe inrichting van de Coolsingel geeft de kunstwerken de ruimte die ze verdienen.

Op de Coolsingel staan diverse internationale kunstobjecten. Deze blikvangers geven de openbare ruimte een belangrijke identiteit en zijn voor veel Rotterdammers erg waardevol. Door de herinrichting van de Coolsingel en het creëren van extra ruimte rond de kunstwerken worden zij nóg beter herkenbaar en zichtbaar.

{nested_title}