Let op! Rijbanen Coolsingel noord naar zuid open. 29 Sep – 17 Nov: Schiedamsedijk richting Coolsingel afgesloten. Gebruik de omleidingsroutes.

Sluit

Werkzaamheden
en planning.

Actuele
werkzaam­heden.

Heeft u een vraag?
Vragen over de werkzaamheden of de planning? Bekijk de veelgestelde vragen of stuur een e-mail naar coolsingel@rotterdam.nl

Planning.

Geen autoverkeer mogelijk richting het Hofplein (Noord) tot maart 2021
De werkzaamheden duren in totaal 3 jaar, maar om ervoor te zorgen dat de Coolsingel tijdens het werk deels bereikbaar blijft, knippen we ze op in fases. Op 9 april zijn we gestart met fase 3. Deze duurt tot sept 2019 en ligt aan de oostkant van de Coolsingel (C&A-WTC-Stadhuis). In sept 2019 start fase 4, de Maastunnel is dan klaar en dat betekent dat het verkeer ook weer via de Maastunnel naar Rotterdam Zuid kan rijden. Fase 4 duurt tot maart 2021 en ligt aan de westkant van de Coolsingel (Bijenkorf-Lijnbaan-Hilton). Ook in fase 3 en 4 werken we gefaseerd, stukje voor stukje. Dit doen we om de overlast zoveel mogelijk te beperken.

Fase 3 Coolsingel

Fase 4 Coolsingel

Verkeer
Tijdens de werkzaamheden kunnen auto’s alleen richting de Erasmusbrug rijden. Autoverkeer van Zuid naar Noord zal omgeleid worden via de 's Gravendijkwal of de Mariniersweg en Goudsesingel. De parkeergarages blijven altijd bereikbaar maar het kan zijn dat je voor sommige parkeergarages anders moet rijden. Let daarom goed op de Parkeersystemen langs de weg. Fietsers kunnen altijd via de Coolsingel blijven rijden. Zoek je een rustigere route? Kijk op Fietsfan010 voor nieuws en informatie voor fietsers in Rotterdam!

{nested_title}

Veelgestelde
vragen over
werkzaamheden.

April 2018 t/m maart 2021, mits de planning door onvoorziene omstandigheden niet verschuift.

Met de auto rijd je via een omleiding. Dat kan via de Goudsesingel, de ’s Gravendijkwal of buitenom via de Ring. Maar let wel, het gaat een stuk drukker worden. Beter is daarom op de fiets te gaan of met het Openbaar Vervoer. Vaak ben je dan een stuk sneller dan met de auto.

Soms lijkt het alsof er altijd wordt gewerkt in de stad en alles tegelijk. De Coolsingel en Maastunnel zijn twee projecten die op elkaar zijn afgestemd. De reden om deze twee grote projecten gelijktijdig op te pakken zit in de keuze; of een langere tijd overlast van twee projecten achter elkaar of gelijktijdig zodat de overlast voor de stad korter is. Daarnaast staan er na de oplevering van de Maastunnel alweer andere grote projecten op stapel. De herinrichting van de Coolsingel zou daardoor op een veel later tijdstip kunnen plaatsvinden. Voor de Coolsingel komt daar nog bij dat de RET in ieder geval metrostation Stadhuis zou moeten aanpassen aan de huidige veiligheidsnormen. Een groot project dat zeker een jaar in beslag neemt. Pas na afweging van al deze factoren én na zorgvuldig onderzoek naar de gevolgen voor de stad en het autoverkeer is voor de gelijktijdige aanpak gekozen.

Afgesproken is om de projecten tot in detail op elkaar af te stemmen en gebruik te maken van elkaars mobiliteitsmaatregelen. Zo kan de laatste fase van de Coolsingel pas starten als de Maastunnel klaar is in september 2019. Het autoverkeer kan dan op twee manieren richting Zuid rijden.

We zullen er alles aan doen om het te voorkomen, maar toch zullen Rotterdammers of bezoekers hinder kunnen ondervinden. Plan je route daarom vantevoren met Rotterdam Onderweg of maak gebruik van openbaar vervoer en fiets.

 
 

Fietsers kunnen altijd via de Coolsingel blijven rijden. Soms kan het zijn dat je tijdelijk via een rijbaan of het trottoir moet rijden, maar dat wordt duidelijk aangegeven.

Snorfietsen (blauw kentekenplaatje) en elektrische fietsen mogen via de Coolsingel. Scooters en bromfietsen met een gele kentekenplaat moeten omrijden, net als de auto’s.

De Coolsingel is een ingewikkelde straat, die intensief gebruikt wordt. Tijdens de uitvoering willen we dat de Coolsingel en de binnenstad bereikbaar blijven en dat de omgeving niet te zwaar belast wordt. Ondernemers en winkeliers willen doorwerken en bewoners willen 's nachts kunnen slapen. Met die wensen wordt rekening gehouden. Daarnaast is de planning van de Coolsingel afhankelijk van bijvoorbeeld de renovatie Maastunnel en de werkzaamheden van metrostation Stadhuis van de RET.  Al deze elementen maken een zorgvuldige afstemming noodzakelijk. En daarom rekenen we 3 jaar voor het hele project vanaf april 2018.